شاید شما هم بخواهید از تبلیغات برای افزایش فروش خود استفاده کنید، اما از روشهای موثر تبلیغات در ایران آگاهی نداشته باشید. به نظر شما کدام روش برای جامعه محبوبیت بیشتری دارد؟ و اینکه مردم با چه نوع تبلیغاتی ارتباط بیشتری برقرار میکنند؟در این مقاله به این موضوعات میپردازیم. با ما همراه باشید.
آنچه می خوانید:
شیوههای تبلیغاتی که در ایران رایج هستند
تبلیغات محیطی
تبلیغات محیطی شامل تبلیغات بیلبوردی، تلویزیونهای تبلیغاتی و غیره میباشد که در مسیر رفت و آمد مردم نصب میشوند و برای هرکدام از آنها هزینه کلانی را باید پرداخت نمایید تا مورد توجه مردم قرار بگیرد. نکته بسیار مهمی که برای این نوع تبلیغات وجو دارد این است که باید ابتدا مناطق مختلف شهری را شناسایی کنید و سپس در منطقهای که ممکن است بیشترین مخاطب و همچنین بیشترین تاثیر را داشته باشند، نصب شوند. و از طرفی، یکی از معایب بزرگی که این روش دارد این است که باید در ابتدا هزینه زیادی را پرداخت نمایید تا تعداد محدودی آن را ببینند و مشخص نیست از این میزان تا چه حد به نتیجه منجر میشوید.
تلویزیون
امروزه افکتهای جذابی که در صداگذاری و موسیقی و همچنین در ادیت تیزرهای تبلیغاتی در تلویزیون استفاده میشوند باعث شده تا میزان هیجان افراد را بالاببرند و از این رو، آنها را جزء پرمخاطب ترین تبلیغات قرار داده اند که از محبوبیت بالایی برخوردار هستند. تبلیغات تلویزیونی، هنگامی که شما انقدر شناخته شده اید و به مرحله فروش خوبی دست پیدا کردید بسیار تاثیرگذار خواهد بود، چرا که باعث تقویت برندینگ شما میشوند. بخصوص اگر محصولات شما جزء محصولات پرمصرف روزانه باشند.
رادیو
گاهی اوقات رادیو راهی مناسب برای انتقال پیام تبلیغاتی شما باشد، بخصوص که اگر همراه با موسیقی متن منحصر بفرد و مجذوبی باشد. افراد بسیاری هستند که هنوز هم در هنگام رانندگی، قدم زدن و یا حتی در خانه رادیو گوش میکنند. پس اگر با یک استراتژی قوی آن را انجام بدهید و از یک گوینده ماهر با صدایی جذاب و افکتهای مناسب استفاده کنید، قطعا تبلیغ ما موثر خواهد بود. بطوری که آهنگ و پیام تبلیغاتی شما در ذهن شنونده ماندگار شود و با خود آن را تکرار کند. تبلیغات رادیویی نیز مانند تابلوهای تبلیغاتی،معمولا برای کسب و کارهای محلی مرسوماند.
تبلیغات در فضای آنلاین
تمام روشهایی که در بالا به آنها اشاره کردیم، جزء روشهای سنتی هستند که از قدیم مورد استفاده همگان قرار می گرفت و رایج بود. اما امروزه همانطور که در مقاله انواع تبلیغات آنلاین به آن اشاره کردیم، اینترنت یکی از نیازهای ضروری هر فرد شده است و بخصوص در ایران، اینترنت بطور قابل ملاحظهای در میان مردم جای گرفته است، استفاده از تبلیغات آنلاین بسیار تاثیرگذارتر و به صرفهتر میباشد. یکی از مزایای تبلیغات آنلاین این است که با مدیریت هزینه خود می توانید بیشترین مخاطبان را به سمت خود جذب نمایید. تبلیغات در فضای اینترنتی روشهای گوناگونی دارد که قبلا تمام آنها را بیان کردهایم. اما در اینجا روشهای قابل استفاده در ایران را نام میبریم:
- دیجیتال مارکتینگ
دیجیتال یک مجموعهی کامل از فعالیتهایی هست که شما برای رسیدن به موفقیت در کسب و کار آنلاین که بخشی از آن شامل تبلیغات میشود انجام میدهید. برای آموزش دیجیتال مارکتینگ دورههای مختلفی در اینترنت وجود دارد و این امر شاید کار شما را برای انتخاب بهترین دورهی آموزشی کمی سخت کند. پس به شما پیشنهاد میکنم تا مقاله مقایسه بهترین دورههای آنلاین دیجیتال مارکتنیگ را مطالعه کنید.
- بازاریابی محتوایی
شما میتوانید با استفاده از بازاریابی محتوایی، مطالبی را که قرار است در اختیار کاربران قرار بدهید در قالب یک متن تاثیرگذار و اصولی و دقیق در سایت خود منتشر نمایید و از کلمات کلیدی مناسب و انحصاری استفاده کنید. سعی کنید قبلا از نوشتن محتوا مخاطبان خود را دسته بندی کنید تا براساس علاقه و نیاز آنها محتوا تولید نمایید. شاید بهتر باشد که این طور بیان کنیم: محتوا مانند یک طعمه در قلاب ماهی گیری است که دریای بیکران اینترنت که هزاران شکارچی دیگر در کنار شما قرار گرفتهاند. هرچه طعمه شما جذابتر و دلچسبتر باشد کاربران بسمت شما کشیده میشوند و در نهایت شما میتوانید شکار بیشتری را تجربه نمایید. پس برای محتوای خود خیلی تلاش کنید که مهمترین بخش آن هم استفاده از کلمات کلیدی میباشد.
- ویدئو تبلیغاتی
همه ما می دانیم که برای پخش یک تیزر کوتاه در تلویزیون و یا تلویزیونهای تبلیغاتی موجود در شهر چه هزینه کلانی را باید پرداخت کنیم. اما جالب است بدانید که شما میتوانید باهزینهی خیلی کمتر نسبت به تلویزیون ویدئوی خود را در سایتهای پربیننده و حتی سایت خود منتشر نمایید و از تبلیغات کلیکی استفاده نمایید. از آنجایی هم که سرعت اینترنت و هزینه آن روز به روز بهتر میشود، احتمال مشاهده فیلم ها بالاتر میرود. همین اتفاق میتواند برای موسیقی، انیمیشن و تصاویر صورت بگیرد.
- کمپینهای تبلیغاتی
یکی از راهکارهای تبلیغاتی دیگر در ایران این است که در سایتهای تبلیغاتی مانند مدیا ادد، یکتانت و غیره ثبت نام نمایید و در سایتهای پربیننده ایرانی تبلیغ نمایید. در اینجا میتوانید نوع تبلیغ، زمان و نوع پرداخت آن را تعیین نمایید تا هدفمندتر پیش بروید.
در نهایت اگر میخواهید تمامی تکنیکهای گفته شده را در قالب پروژهی عملی و تحت نظر اساتید مطرح این حوزه یاد بگیرید، دوره آموزش آنلاین دیجیتال مارکتینگ میتواند کمک شایانی به شما بکند.